Newsletter – jak pisać, by inni czytali?

Tworzenie skutecznego mailingu nie należy do rzeczy łatwych. Wie o tym każdy, kto choć raz spróbował swych sił w pisaniu newsletterów. Skonstruowanie maila w sposób, który sprawi, że wiadomość zostanie przeczytana przez adresata, jest niezwykle trudne. O skali trudności najłatwiej przekonać się, kiedy uświadomimy sobie, jak rzadko sami otwieramy przychodzące wiadomości, pochodzące bądź to od nieznanych nadawców, bądź to nawet od takich, na których mailing wyraziliśmy wcześniej zgodę. Przyczyny mogą być rozmaite: wiadomości mało atrakcyjne pod względem treści lub grafiki, mało czytelne, bądź też wysyłane zbyt często. Efektem jest umieszczanie takich wiadomości w koszu, oznaczanie ich jako spam lub wypisanie się z newslettera.
Jak zatem pisać wiadomości, by w natłoku niechcianych maili wyróżniły się i dawały adresatowi powód do poświęcenia im chwili uwagi? Nigdy nie ma gwarancji, że uda się to osiągnąć. Są jednak metody, dzięki którym newslettery mają znacznie większą szansę na zainteresowanie adresata.

Baza odbiorców

Dobra baza mailingowa to podstawa tworzenia skutecznego newslettera. Cóż bowiem z idealnie napisanej wiadomości, jeśli część adresów, na które zostanie wysłana, będzie już nieaktualna. Baza odbiorców powinna być nieustannie aktualizowana i powiększana. Z prawnego punktu widzenia natomiast, należy pamiętać, że mailingi mogą być rozsyłane jedynie do odbiorców, którzy dobrowolnie wyrazili zgodę na ich otrzymywanie.

Targetowanie

Trafność przekazu pozwala uniknąć sytuacji, w której wiadomości trafiają do nieodpowiedniej grupy odbiorców. Zasypywanie wszystkich adresatów z listy mailingowej źle stargetowanymi mailami może mieć negatywny oddźwięk w postaci rezygnacji części subskrybentów z otrzymywania niechcianych i niedostosowanych do ich potrzeb newsletterów. Właściwa segmentacja bazy mailingowej będzie kluczowa w rozwiązaniu tego problemu.

Nazwa nadawcy

Jednym z najważniejszych elementów wysyłanej wiadomości jest pole nadawcy. W większości przypadków to ono decyduje o tym, czy wiadomość zostanie otwarta i przeczytana. Warto pamiętać, że odbiorcy nie lubią otrzymywać korespondencji od maszyn, automatów, czy nawet firm. Znacznie lepiej widziane są maile, gdzie w polu „Od” widnieje imię i nazwisko konkretnej osoby. Dopiero po nazwisku natomiast można dopisać nazwę firmy lub stanowisko nadawcy.

Temat

Warto zadbać o chwytliwy temat wiadomości elektronicznej. Ważne, by przykuwał uwagę odbiorcy i wprowadzał w tematykę przekazu. Temat nie powinien być długi, dobrze natomiast, jeśli będzie budził ciekawość i zachęcał do otwarcia wiadomości. Dobrze też, jeśli wskazuje konkretną korzyść, np. „Wygraj luksusową wycieczkę”; „Darmowy dostęp przez 30 dni” itd. Wymyślenie odpowiedniego tematu to zadanie równie trudne, jak stworzenie chwytliwego hasła reklamowego.

Personalizacja maili

Wysyłając maile warto zadbać o to, by były spersonalizowane, czyli kierowane wprost do konkretnej osoby. Jak pokazują badania, wiadomości, w których ich autor zwraca wprost do adresata, są znacznie częściej otwierane i czytane. Stąd dość powszechne jest stosowane zwrotów imiennych typu „Cześć, Ania”, „Witaj Tomek” itd.

Długość ma znaczenie

„Im krócej, tym lepiej.” Tą dewizą warto kierować się przy konstruowaniu newsletterów. W dzisiejszym, zabieganym świecie mało kto znajduje czas na czytanie długich maili. Zwykle są one szybko skanowane przez odbiorcę. Jeśli w tym czasie nie zdołają go zainteresować, najprawdopodobniej zostaną usunięte. Znacznie lepszym rozwiązaniem są krótkie i konkretne wiadomości. Dłuższe przekazy powinny wyglądać w ten sposób – krótka i konkretna treść z linkiem odsyłającym do strony, która zawiera szerszą informację.

Treść

Wartościowy content to najczęstszy powód subskrypcji newslettera. Odbiorcy oczekują, że poprzez mailing będą mieć stały dostęp do newsów; materiałów dodatkowych oraz rabatów i promocji. Jednak zapisanie się klienta na newsletter to tylko połowa sukcesu. Znacznie trudniejsze jest systematyczne dostarczanie na tyle ciekawej i użytecznej dla niego treści, by nie zdecydował się z niego wypisać. Należy też pamiętać, że celem mailingu samego w sobie nie jest sprzedaż. Wysyłanie newsletterów stanowiących nachalną reklamę jest przez klientów źle widziane i może skłaniać do rezygnacji z otrzymywania wiadomości. Celem mailingu, poprzez odpowiednie dobranie treści, powinno być nakłonienie klienta do odwiedzenia strony sprzedażowej. Stworzenie efektywnego newslettera to bez wątpienia zadanie trudne. Osobom, które nie mogą sobie z tym poradzić samodzielnie, polecamy skorzystanie z usług profesjonalisty. Copywriter z dużym doświadczeniem w tej materii stworzy mailing, który będzie miał wszystkie znamiona skutecznego newslettera, czyli będzie:

  • unikalny,
  • użyteczny i wartościowy pod względem przekazywanej treści,
  • angażujący czytelnika.
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge